Ny version af Digital eksamen - april 2023

Torsdag den 20. april 2023 blev Digital Eksamen opdateret til en ny version (ny release). Læs mere om indholdet i releasen her.

Lagt online: 18.04.2023

Fokuspunkter i releasen:

ITX Flex ændres således, at det fremadrettet fungerer som rent overvågningsmodul.
Aflevering på en ITX Flex stedprøve vil med denne release skulle ske i DE, og kan ikke længere gøres via ITX flex.

For studerende betyder det,

• at de nu bare skal følge det almindelige DE-afleveringsflow på ITX flex prøver. Dvs. at de skal hente opgavesæt, uploade og aflevere besvarelser i DE - helt på samme måde som på en almindelig prøve uden tilsyn.
  • at procestrinnet med oprettelse af arbejdsbiblioteker forsvinder, og at afleveringsprocessen dermed bliver enklere og helt ensartet for alle prøver.

For eksamensadministratorer betyder det,​

• at man ikke længere skal anvise, hvordan aflevering skal ske på en ITX Flex prøve.
  • at de hidtidige vejledninger til ITX Flex prøver nu er misvisende. Man skal derfor huske at opdatere vejledningsfiler eller links til vejledninger på ens ITX Flex prøver i DE. Nye vejledninger til studerende kan findes på leverandørens hjemmeside her:

• Der kommer en væsentlig ændring af brugerinterfacet, idet fanestrukturen ændres således, at du fremover skal finde fanerne for prøveindstillinger i venstre side af dit skærmbillede, og ikke som nu i toppen af skærmbilledet.

• Eksamensplan-værktøjet forbedres yderligere – herunder vil vi påpege muligheden for, at forberedelse ikke længere SKAL starte på eksamensdagen.

• Forudsætningskrav-værktøjet får sin egen fane på prøven og forbedres yderligere – bl.a. vil de studerende nu kunne se, hvis de ikke opfylder forudsætningskravene.

• Fanen “Mundtligt forsvar” omdøbes til “Mundtlig eksamen” (fordi den også kan bruges uden forudgående skriftlige afleveringer)

Udvidet beskrivelse af releasen

For øvrige ændringer og fejlrettelser henviser vi til leverandørens releasedokument på deres hjemmeside.

Præsentation af den nye release

Leverandøren vil denne gang besøge AAU og præsentere den nye release for os. Eksamensadministratorer er meget velkomne til at deltage.

Demonstrationen finder sted torsdag den 4. maj 2023 kl. 09.00 – 12.00 på Campus Aalborg Øst. Vi opfordrer dig til at møde op fysisk, men der vil også være mulighed for online deltagelse. Sørg blot for at vælge det hold, der passer bedst til dig.

Du kan tilmelde dig her: Demonstration af nyheder i den nyeste release af Digital Eksamen | Aalborg Universitet (plan2learn.dk)

Vejledninger

Nye vejledninger og funktionalitetsbeskrivelser for DE findes på Leverandørens systemside for Digital Eksamen: https://digitaleksamen.arcanic.dk/
Vær opmærksom på, at leverandørsiden er generel og derfor også kan beskrive funktioner, som ikke er er tilgængelige i AAUs løsning.

AAU’s egen Digital Eksamen hjemmeside de.aau.dk eksisterer endnu, og de nuværende AAU-vejledninger kan stadig findes her. Hjemmesiden opdateres inden torsdag den 20. april i forhold til de relevante ændringer. Hensigten er imidlertid forsat, at vejledningsdelen af AAUs DE-hjemmeside udfases i takt med, at leverandørens vejledningsunivers bliver mere fyldestgørende, så væn dig gerne til at benytte leverandørens vejledningsunivers.

Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, er du velkommen til ar rette henvendelse til studiesystemer@aau.dk