Ny proces for tildeling og styring af adgange til DE

Læs mere om hvilke ændringer, der er i DE, som konsekvens af at systemet nu er koblet på AAU's IDM-løsning

Lagt online: 21.09.2022

Digital Eksamen er nu koblet på AAU’s IDM-løsning

Det betyder at de rettigheder, som studiesekretærer typisk får i Digital Eksamen (Eksamensadministratorrollen), nu skal gives og styres gennem AAU-IDM.

Grunden til at dette sker er for at sikre compliance ift. sikkerhed og for at udnytte de fordele AAU-IDM giver på rettighedsstyringsområdet.

Download orienteringsskrivelse

De væsentlige ændringer er kort oplistet herunder.

Ny proces for tildeling af adgang til Studienævn i Digital Eksamen

Visuel beskrivelse af proces for tildeling af adgang til studienævn i Digital Eksamen

Hvad betyder det for mig?

• Man kan ikke længere give andre adgang til Studienævn direkte i DE. Det skal ske via IDM.
  • Du logger ind samme sted, og skal fortsat bruge dit AAU login.
  • Du har samme rettigheder som du havde før.
    • Enkelte  brugere har fået deres adgange justeret pba. institutternes tilbagemeldinger; Tjek derfor dine adgange i DE.
    • Hvis du ikke har adgang til de studienævn, du skal administrere, så kontakt din adgangs- eller tilknytningsadministrator.
  • Hvis det haster, kan du også kontakte IT Supporten, som har et udvidet beredskab ift. dette i en periode.

• Oversigten over de administrative enheder i DE har ændret sig
  • Skole- og Fakultets niveauer findes ikke mere. Der findes nu kun Studienævn.
  • Man kan nu se og administrere prøver på tværs af studienævn, uden at det kræver en overordnet adgang.
    • Det gør man ved at vælge ”Dine Studienævn” - her ser du alle prøver/aktiviteter på tværs af de SN du har adgang til.
    • Vil du kun arbejde med prøver under ét studienævn, så kan man blot vælge det i listen.
    • I eksemplet har administrator fx adgang til 4 Studienævn. Hun kan vælge at se på tværs af alle 4 ved at vælge ”Dine Studienævn” eller kun arbejde i bare ét af dem, ved så at markere dét.

For spørgsmål til ovenstående, kontakt studiesystemer@aau.dk