ny version af VIP brugergrænsefladen

Teksten er sendt som mail til Skole- og studieledere, Cc. Styregruppen, TAP-brugere af Digital Eksamen 03-05-2016

Lagt online: 08.06.2016

Ny version af VIP brugergrænseflade i Digital Eksamen

Digital Eksamen er for nyligt blevet opdateret med flere forbedringer i bedømmergrænsefladen. Forbedringerne er lavet på baggrund af evalueringer på alle fem universiteter, som benytter Digital Eksamen, med inddragelse af VIP’ere til at kvalificere forbedringerne.

Vi har nu fået opdateret og forbedret vejledningerne, som I kan finde på vores hjemmeside www.de.aau.dk/bedoemmer // www.en.de.aau.dk/assessors

I den nye version af Digital Eksamen er der lagt vægt på en mere overskuelig prøveoversigt, en simplere visning af de studerende på prøven, informationer knyttet til prøven, forbedringer i annoteringsfunktionen samt bedre mulighed for at downloade og uploade opgaver og karakterer.

Konkrete eksempler på nogle af forbedringerne:

• Oversigten på en enkelt prøve er forenklet og gjort mere overskuelig
  • Der findes mouse-over tooltips på de fleste funktionaliteter
  • Det er nu muligt at downloade ét dokument ad gangen (hoveddokument + bilag)
  • Forbedret in-browser visning af opgaver, som nu kan udvides
  • Det er muligt at eksportere en liste over studerende, som åbnes i excel. I listen kan karakterer registreres, og derefter uploades til Digital Eksamen, hvor den endelige indberetning foregår.
  • Det fremgår nu tydeligt, når andre bedømmere på en prøve har delt noter eller feedback:

Se de nye vejledninger for mere detaljeret gennemgang af alle funktioner.

Tilbud om introduktioner til VIP grænsefladen i Digital Eksamen

Vi tilbyder fortsat at komme ud på skolerne og afholde introduktioner af 1½ times varighed, hvor vi fortæller om Digital Eksamen, og viser hvordan systemet fungerer for VIP.

Kontakt os på digitaleksamen@aau.dk

Plagiatscan

Som tidligere udmeldt, skiftede AAU den 1. februar 2016 til antiplagiat-systemet, Urkund. Hvor projekter tidligere blev scannet via upload til Det digitale projektbibliotek, sker scanning fremover via Digital Eksamen. I den forbindelse er det ikke længere kun afgangsprojekter, der scannes for plagiat, da der i Digital Eksamen er mulighed for at vælge scan på alle de prøver, man ønsker. Licensen for Urkund dækker et ubegrænset antal scanninger, så det er omkostningsfrit at udvide omfanget til andre afleveringsformer (ugeopgaver, semesterprojekt m.m.). Dette indebærer også, at det er via Digital Eksamen, at resultatet af plagiatrapporter udstilles og tilgås, og den tidligere procedure med mail til vejlederen bortfalder. I Digital Eksamen kan alle plagiatrapporter tilgås, og ikke kun de, som overskrider en vis grænse.

Hvis en eksamen ikke benytter Digital Eksamen, kan besvarelser scannes manuelt. Kontakt Studie-IT for at få oprettet en bruger til URKUND: digitaleksamen@aau.dk

On-screen læsning og annotering

Til trods for forbedringerne i grænsefladen og i visnings- og annoteringsværktøjet, som følger med DE, anbefaler vi fortsat at benytte tredjepartsprogrammer (som fx Adobe, GoodReader, iAnnotate…) til at udføre dette arbejde, særligt ved større opgaver. Digital Eksamen kan ikke konkurrere med programmer, som udvikles udelukkende til at arbejde med dokumenter digitalt.

Download af besvarelserne giver mere frihed til at arbejde videre med dem i lige netop dét annoteringsprogram, man foretrækker. Efter endt annotering, kan dokumentet uploades til Digital Eksamen igen, fx blot til arkivering, men med mulighed for deling med medbedømmer(e) og/eller studerende.